fredag 11. oktober 2013

Papirbretting i høstferien

Vi har vært maks heldige med været denne høstferien, så det har vært full fart med uteaktiviteter. Men kveldene (og morgenene med tre små selskapssyke morgenfugler) er heldigvis lange og da har det vært tid til litt papirbretting. Jeg har alltid en pakke med origamipapir i vesken, og med internettet i lommen er det uendelige muligheter for å fylle kveldene.
Jeg er nok ennå for en nybegynner å regne, men i løpet av noen dager på fjellet har jeg lært meg fire nye origami figurer. Ta daaa:

En sommerfugl i ensomt selskap på Vidden. Denne er veldig enkel å få til. Oppskriften fant jeg i boken Papir: klipp, lim, brett av Stefan Govasli. Det er mange forskjellige sommerfugloppskrifter på nettet, så prøv deg frem og finn den du liker best.


En stjerne klar for å lyse opp i høstmørket. Lett å brette, verre å montere. Denne fant jeg oså i overnevnte bok. Jeg tror det er noe galt med denne stjernen, men ser ikke helt hva det er, og greier ikke å få den til på annen måte...



Diamant! Denne synes jeg er veldig dekorativ, og blir nok en kul gave når jeg bare får sveisen på den. Lett å brette, men jeg hadde STORE problemer med å lime den sammen. Siden dette er første forsøk, langt til fjells med en elendig lim, så tror jeg denne kan bli kjempefin neste gang jeg prøver meg. 


Og til sist, min nye favoritt; tulipanen. Veldig lett (når jeg omsider forstod hvordan jeg skulle blåse den opp), og de er helt nyyydelige i bukett. 


Ja, jeg vet dette lukter vår, men pastelltulipaner må det være rom for hele året mener nå jeg. Denne buketten skal en god venninne få i morgen. 



Buketten er inspirert av min favorittpapirblogg Fold you so. Ta en titt og bli imponert!  Oppskrift på tulipaner finner du blant annet på YouTube. 


1 kommentar: